Ansvar

När någon köper en lägenhet i föreningen ska styrelsen först besluta om antagning av köparen som medlem. Medlemmen tar över det inre underhållsansvaret och ansvaret för ändringar som gjorts inne i lägenheten. Att komma tillrätta med problem inne i lägenheterna ligger i såväl medlemmens som föreningens intresse. Exempelvis kan en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) bli underkänd för att föregående ägare påverkat ventilationen i samband med flytt av kök, och ett läckande tätskikt i ett badrum kan skada huset och omgivande lägenheter.

Som köpare av en bostadsrättslägenhet har den nya medlemmen en undersökningsplikt enligt köplagen. I det avseendet är lägenheten som vilken annan vara som helst, t.ex. en bil eller hemelektronik. Alla brister i lägenheten är dock inte upptäckbara före köpet och säljaren har i sin tur en upplysningsplikt. Det är viktigt att köparen reklamerar eventuella brister i tid p g a en kort reklamations- och preskriptionsfrist enligt köplagen. NABO har bostadsrättsspecialister som kan bistå den nya medlemmen i kontakterna med säljaren för att framställa krav på t.ex. avhjälpande av bristen eller prisavdrag motsvarande kostnaden att reparera bristerna.